Bezmaksas piegāde visā Latvijā - izvēlies saņemt pie durvīm vai pakomātā! 🚚

Kas ir zilā gaisma?

Kas ir zilā gaisma? 

Zilā gaisma ir mums visapkārt, galvenokārt to uzņemam no saules gaismas, esot tiešā to staru ietekmē. Zilā gaisma Taču pastāv arī dažādi cilvēku radīti zilās gaismas avoti, kā, piemēram, dators, planšete, telefons un citas digitālās ierīces, kas izplata augstas intensitātes zili-violetās gaismas starus.

Zilās gaismas viļņu garums ir īss, tāpēc tās enerģija ir ļoti spēcīga. Gaismas staru intensitāte ko izdala digitālās ierīces ir krietni mazāka nekā no saules stariem, taču laiks ko pavadam pie ekrāniem un tiešā tā ietekme uz acīm, rada ietekmi uz mūsu veselību. Esot pie ekrāniem pēc saulrieta, palielina zilās gaismas iedarbību uz musu ķermeņi. Jo spožāks ir ierīces ekrāns, jo vairāk zilā gaisma tiek izdalīta.

Mākslīgais apgaismojums diennakts tumšajā laikā var ietekmēt cilvēka bioloģisko pulksteni, iztraucējot tā ritmu, kā rezultātā pasliktinot miega kvalitāti.

Gaisma un miegs

Dr. Čeislers no Harvardas Medicīnas Skolas, 1981. gadā veica pētījumu, kas pierādīja, ka cilvēka iekšējais bioloģiskais pulkstenis ietekmējās no apkārtējās vides un dienas gaisma intensitātes. Vidējais cirkadiānais miega diennakts ritms ir 24 stundas un 15 minūtes.

Zilās gaismas ietekme

Ilgstoši atrodoties pie digitālo ierīču ekrāniem var novērot simptomus kā acu sausums, acu sāpes, galvassāpes, reiboņi vai vakaros grūtības iemigt. Šīs ir tikai dažas no pazīmēm kas var liecināt, ka zilās gaismas stari ir pārlieku daudz Jūsu ikdienā.

Hārvardas Universitātes pētnieki veica eksperimentu par miega kvalitātes atšķirību salīdzinot ietekmi uz cilvēka ķermeni no zilās gaismas un zaļās gaismas. Rezultāti liecināja, ka zilā gaisma mazināja melatonīna izdalīšanos 2x vairāk nekā zaļa gaisma.

LED zilā gaisma

LED spuldzes ir krietni efektīvāks risinājums elektrībās patēriņa ziņā, taču tās izstaro krietni vairāk zilo gaismu, nekā iepriekšējās paaudzes spuldzes. Gaismu nevar mainīt, tāpēc arī ir novērojami risinājumi ar siltiem gaismas toņiem un akstiem gaismas toņiem, jo siltāki gaismas toņi mūsu acīm nav tik spilgti kā aukstie toņi.

Kā aizsargāt sevi no zilās gaismas:

Kā jau tikām secinājuši, ka zilā gaisma mums ir nepieciešama, taču pārlieku lielā daudzumā tā var radīt nepatīkamus blakus efektus, tāpēc mēs iesakam šadus risinājumus:

  • Esot intensīvā darbā ar datoru, izmanto datorbrilles, lai mazinātu acu saspringumu.
  • Izvairies no spožiem ekrāniem divas stundas pirms miega, vai arī ja tas neizdodās, izmanto datorbrilles.
  • Pavadi laiku ārā, svaigā gaisā pie dabīgās gaismas, kas uzlabos ne tikai miega kvalitāti, bet arī labsajūtu.
  • Izmanto siltākas un maigākas gaismas spuldzes nakts lampiņām un vakara gaismām.
  • Regulāri izsataipies un padzeries ūdeni.